söndag 13 januari 2013

Omvälvande och omskakande



Två bröder med respektive ska gå på restaurang och äta en god måltid. Paul är en vanlig före detta lärare som lever ett normalt medelklassliv och hans bror Serge är en populär politiker med ambitionen att bli Nedeländernas nästa premiärminister. Författaren Herman Koch leder läsaren genom hela Middagen genom att bygga upp handlingen från fördrinken, genom förrätt, huvudrätt, dessert och slutligen avec. Det är skickligt komponerat såväl språkligt som matmässigt och den fina dyra krogens meny beskrivs på ett så målande sätt att snålvattnet lätt rinner till när jag läser - även fast jag normalt sett inte ens gillar chevrén som Paul beställer till förrätt.

Som läsare är det lätt att känna sympati för brodern Paul när han beskriver den lite skränige, pompöse Serge. Ju längre kvällen går desto mer komplicerat blir det och ju fler rätter som serveras sällskapet desto skarpare blir tonen familjerna emellan. Kvällens sammankomst är inte bara ett trevligt sätt att umgås, meningen med träffen är att bröderna och fruarna ska ta tillfället i akt att diskutera en viktig familjeangelägenhet.

Herman Koch har skrivit en ruskig historia på ett kyligt och distanserat sätt. Språket är precist och ändå är målande beskrivet. Ämnet må vara förfärligt, men romanen är mycket skickligt uppbyggt och när jag vänder sista bladet i boken är jag överraskad och imponerad över den totala perspektivförskjutning författaren slänger rätt i ansiktet på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar