tisdag 5 juni 2012

störigt!

Jag kanske är petig, men jag kan inte låta bli att störa mig på saker i böcker som skulle kunna ha varit så enkla för författarna att få till på rätt sätt med aningens lite research. För ett tag sedan läste jag Kristina Ohlssons senaste deckare Paradisoffer - som är en förträfflig bok på alla sätt. Kom ihåg nu att jag sa att jag var petig, men jag kan i alla fall inte låta bli att störa mig på en passage i boken där poliser besöker en man i häktet för att göra ett spontant förhör och erbjuder honom cigg och röker tillsammans med honom. Det finns inget i handlingen för övrigt som tyder på att boken utspelar sig före första januari 2008, då faktiskt totalt rökförbud infördes inom Kriminalvården. Att röka i cellen tillsammans med polisen, nja? Eftersom jag på grund av jobbet har en viss insyn i svensk kriminalvård förstår jag ju att det vore omöjligt - och om inte omöjligt i alla fall oerhört opassande - men det kanske är okej för polisen att vara opassande och bryta mot kriminalvårdslagen? Konstigare saker har nog hänt.
Min deckarperiod har fortsatt och igår tog jag mig an del två i serien om profileraren och psykologen Sebastian Bergman, Lärljungen av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Här beskrivs en man som sitter på ett fiktivt fängelse. Det står inte vilken säkerhetsklass det är, men med tanke på mannens brott låter det inte som en öppen anstalt. Den här mannen har restriktioner så till vida att han inte har telefontillstånd till någon, men han har tillgång till internet. Eh? Låter jättekonstigt! Dessutom har han egen dator på cellen. Ännu mer jättekonstigt.
Jag skulle kunna skriva ännu mera konstigheter när det gäller Roslund & Hellströms deckare Tre sekunder, som till stor del utspelar sig i fängelsemiljö. Här är det ännu konstigare att det är så mycket felaktigheter eftersom författarna påstår sig ha egna erfarenheter på området.
Nåväl, trots allt är det välskrivna, spännande och läsvärda deckare (förutom Roslund & Hellströms böcker som jag verkligen inte gillar, usch!), men när det slarvas med sådana här detaljer, som ju faktiskt är ganska enkla att kolla upp, kan jag inte låta bli att undra vad mer som slarvats med. Jag får helt enkelt försöka tänka på att det bara är fiktion - och inte behöver vara på riktigt alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar