onsdag 23 februari 2011

Rea?


Är det bara jag som tappat bort det här med bokrean? Förr om åren skickade jag in förhandsbeställningar till bokhandeln (alltså INNAN nätbokhandlarna exploderade och man enkelt kunde klicka hem böckerna) och hämtade ut min påse (hm, påsar - plural) på plats. Några gånger har jag till och med hängt på låset när de öppnat kl 00.00 på natten. Mysigt och lite spännande. Ofta har jag dock konstaterat att jag handlat massa böcker, men när det är dags för nästa rea året därpå har jag bara läst ett fåtal av de böcker jag handlade på rean året innan. Vad jag har handlat har varierat över åren. Förr köpte jag mest så kallade klassiker och en hel del "vill-ha-i-bokhyllan-romaner". Förra året förhandsbeställde jag på Bokus och fick paketet hemskickat. Inriktiningen var på bak- och kokböcker och lite barnböcker. I år har jag lite halvhjärtat scrollat igenom utbudet på Bokus, fokuserat på skönlitteraturen, men inte fått tummen ur att klicka iväg beställningen. Så angelägen är jag alltså... Jag vet inte om det är att man blivit gammal och bekväm - men visst känns det som att rean spelat ut sin roll lite grann. Mitt läs- och litteraturbehov är enkelt tillfredsställt genom bibliotekslån och spontanköp lite då och då. Rean känns mest som ett "jaha" och jag tror inte ens bokhandlarna tycker det är speciellt kul längre.

Vad tycker du om bokrean - och har du fyndat något på rean i år?
Bilden lånad från Brothers

5 kommentarer:

  1. Jag var iväg en sväng igår och hittade några böcker. Det blev ett par kartböcker (sånt behöver ju uppdateras emellanåt). Och så Tore Wretmans Svensk husmanskost i nyutgåva. Den tyckte jag var ett fynd, som samlar på kokböcker. Och det är väl ungefär det jag brukar köpa numer; kokböcker och trädgårdsböcker (som jag för övrigt beställde ett par på Adlibris), sånt som man kan ha nytta av helt enkelt.
    Det blir sällan romaner, det köpte jag desto mer förr och nu vet jag inte vad jag ska ha dem till.

    SvaraRadera
  2. Jag är lite emot reor överlag. Eller mer, inte så engagerad. Tycker om när det gått några dagar och allt lugnat ner sig. Plockar gärna åt mig inredningsböcker och kokböcker. Såååå originellt!

    SvaraRadera
  3. Jag är nog lite o-originell alltså, som genom åren mest fokuserat på skönlitteraturen. Så även i år - i tanken i alla fall. Har inte kommit mig för att köpa något än. Var inne en snabbsväng på Lindhska i eftermiddags, men deras priser kallar åtminstone inte jag för reapriser...

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Lotta, bokrean har tappat lite av sin charm. Har strötittat men tycker inte utbudet eller priserna har lockat. Kanske skulle kolla bokus efter någon härlig kokbok och barnböcker. Men med en bibliotikarie i familjen är böcker ingen bristvara. Biblotikarier måste några av de få yrken som besitter ett genuint intresse för sitt yrkesutövande.. Jag ska nog skola om mig :) bokrea kan aldrig bli billigare än bibbla :)

    SvaraRadera
  5. Precis Linda! Bibblan är alltid billigare än rean - i alla fall om man lämnar tillbaka böckerna i tid... (Jag är inte alltid världsbäst på det, tyvärr)

    SvaraRadera