lördag 5 februari 2011

När ska man ge upp?


En (annan) känd och bra bokblogg ställer frågan: Hur många sidor läser du i en bok innan du ger upp om du inte gillar den? Så jag tänkte ställa samma fråga här... För egen del ger jag nog upp ganska lätt om jag inte känner att boken passar mig i smaken. Ibland kan ju stilen passa, men tillfället är fel. Är man inte på "rätt" humör för en viss bok, även om den är bra, är det svårt att läsa den. Det ska väldigt mycket till för att jag ska plåga mig igenom en bok som jag inte får ut något av. Oftast väljer jag aktivt att avsluta läsning, ställer undan boken eller lämnar tillbaka den till biblioteket. Ibland försöker jag bara göra en paus genom att ta en annan bok emellan. Allt som oftast blir det dock så att jag aldrig återvänder till den undanlagda boken.

Bilden lånad från sverigesradio.se

2 kommentarer:

  1. För mig är språket viktigt. Om en bok har ett bra språk och ett tilltal där jag märker att det finns något kan jag fortsätta även om boken har en trög början. Men om språket är dåligt och handlingen inte engagerar mig ger jag upp lätt. Ett mirakel att jag tog mig igenom Da Vinci-koden, alltså. Sen går jag på rekommendationer. Om någon jag litar på säger att en bok är bra får den en extra chans. Taskigt och snobbigt, kanske, men sån är jag :-).

    SvaraRadera
  2. Ha ha, det är ett mirakel att jag tog mig igenom Strindbergs stjärna av Jan Wallentin, men i det fallet var språket helt ok (och förmodligen det som gjorde att det gick hela vägen in i kaklet s a s) medan storyn var helt otroligt värdelös.

    SvaraRadera