lördag 12 februari 2011

Ett eget rum inspirerar

Ett eget rum (2001)är inte bara titeln på en gammal feministklassiker av Virginia Woolf. Det är också titeln på en till utseendet smått oansenlig och lite till åren kommen inredningsbok av Cilla Ramnek, Nanna Mörner och Pia Ulin. Undertiteln är Åtta personliga miljöer inspirerar. Jag plockade åt mig boken på någon rea ca 2005.

Men faktum är att den här boken verkligen har inspirerat mig. Trots att jag bläddrat och läst i den i åratal tycker jag fortfarande att den är roligare än ett nytt nummer av Sköna hem. De åtta hemmen har en fantasifullhet och lekfullhet över sig som jag blir glad av. Ibland är det fult till och med, kalt och alldeles för avskalat, knasigt, opraktiskt. Men med tanke, medvetenhet. Det är inredningsfilosofi.

När jag gjorde om mitt eget kök 2009 kunde jag inte låta bli att ta efter en inredningsdetalj från ett av hemmen som finns med i boken: inkaklade Elfaskenor!

I senaste numret av Elle Interiör läser jag att Cilla Ramnek och PiaUlin nu kommer med en ny bok om inredning. Den här gången med en uns mer storslagenhet. Boken heter Nesting, är på 450 sidor och på engelska. Jag sätter upp den på min önskelista, tillsammans med Lotta Lundgrens praktfulla Om jag var din hemmafru som kommer i mars.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar