torsdag 11 november 2010

Vad håller jag på med?

Ja, inte läser jag skönlitterära böcker i alla fall! Den här hösten har jag faktiskt ägnat en hel del lästid åt facklitteratur inom mitt yrke. Så dödligt trist och torrt! Rapporter, uppsatser, pm, samlingsvolymer om bibliotek, bibliotekarier, biblioteken och framtiden och så vidare och så vidare. Men varför i herrans namn då? Får jag inte nog på jobbet?!

Hm, ja ibland kommer man väl liksom till vägskäl i livet. Jag har nog under en längre tid haft en ambivalent inställning till mitt yrke. Är det det här jag vill hålla på med? Är det rätt för mig? Finns det inte något jag är bättre lämpad för?

Sen tror jag att jag insåg att jag tycker för mycket om mitt yrke för att låta det gå och bli slentrian, tristess och meningslöst tidsfördriv. Så jag valde att borra mig lite djupare. Komplicera, ge mig själv något att fundera på, mata odjuret med kunskap.

Har det fungerat? Kanske för tidigt att säga något gjutet om det. Men plöstligt (plöstligt?!)känner jag mig stabilare, tryggare och mer viss om att jag ska fortsätta, att det finns något mer för mig att hämta i min profession. Samtidigt lite lätt svindel när jag inser hur omfattande yrkesområdet är. Summa summarum: ambivalensen har fått sig en törn.

2 kommentarer:

  1. Skriver under på mycket av det du skriver - igenkänningsfaktorn är hög. För mig räckte det ganska långt med att fortsätta inom yrket men samtidigt byta från ett kommunalt jobb till ett statligt. Det har gett många nya perspektiv på tillvaron.

    SvaraRadera
  2. Nya perspektiv är bra, Lotta!

    SvaraRadera