tisdag 5 oktober 2010

Hon får inte Nobelpriset

En författare jag läser nu och som definitivt inte kommer få Nobelpriset i litteratur är Erica Jong, Förföra demonen. Det är en biografi över hennes författarskap.

Vilken häftig kvinna och en mycket underhållande bok! Hon skriver om sina tillkortakommanden (rattfylla, rättsliga tvister om manus, skilsmässor, drogproblem inom familjen) och om sin stora framgång Rädd att flyga och hur hela hennes karriär har präglats av den succé den boken gjorde när den kom på 1970-talet.

När Jong gästade Skavlan häromveckan pratades det om boken (Fear of Flying) och att den innehöll så mycket sex. I alla fall enligt Skavlan och Aschberg (vad nu Robban gjorde han där?!). Men Mona (Sahlin) hävdade försynt men klarsynt att den handlar om kvinnor och hur vi lever våra liv, eller hur vi kan leva våra liv.
Ja, Mona har rätt, anser jag som läste Rädd att flyga för bra många år sen. Och även Förföra demonen handlar om, inte bara Erica Jongs liv, utan också om hur skapande kvinnor lever sina liv. Hon skriver om författarskapets våndor och skapardemonen.
Jag älskar den här typen av bakom-kulissernabok, upptäcker jag. Någon som har tips på någon annan smaskig biografi jag kan ta mig an?

2 kommentarer:

  1. Just därför gillar jag politiska biografier, för "smaskiga detaljer" :) Pär Nuders bok var riktigt intressant, likaså Eva Franchells Väninnan (om Anna Lindh). Lars Danielssons(han som fick gå efter tsunamin) bok handlade också mycket om spelet bakom kulisserna. Hm... inser att jag mest läst personer från ena blocket (räknar in Thomas Bodströms och Göran Perssons (!!!) böcker också... Skulle vilja ta mig an Tage Erlanders dagböcker, men borde kanske satsa på Carl Bildt istället, för att få lite politisk jämvikt :)
    Jag läste förresten också Rädd att flyga för MASSA herrans år sedan. Det är nog definitivt dags för en omläsning!

    SvaraRadera
  2. Patti Smiths Just kids är väldigt bra

    SvaraRadera