fredag 3 september 2010

Gilla läget!

Just nu ligger två böcker på mitt nattduksbord: Strändernas svall av Eyvind Johnson, som vi läser i bokcirkeln. Och Barbara Ehrenreichs Gilla läget. Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande. Maffig titel! Har precis börjat, men jag gillar hur hon går till attack mot det positiva tänkandet som en mirakelmetod mot allt elände i världen.

Är vi inte mer eller mindre indoktrinerade med idén om tankens kraft? Att den som inte tänkt tillräckligt positiva tankar liksom får skylla sig själv om det går åt helvete?

Bilden är hämtad från SR:s hemsida.

7 kommentarer:

  1. Jag har läst hennes bok "Barskrapad" och gillade den mycket! Kommer förmodligen att läsa den här med så småningom - när jag är klar med Eyvind kanske!?

    SvaraRadera
  2. Jag är så med, både vad gäller boktipset och vad gäller bloggen din.

    SvaraRadera
  3. Aj, aj, Eyvind konkurreras hela tiden ut av allt möjligt hemma hos mig. Just nu läser jag en självhjälpsbok. Sockerbomben - i din hjärna. Kan inte sluta läsa, värsta snaskeriet i andra människors olycka. Och detta är anonyma Anna Levin som skriver.

    SvaraRadera
  4. Sarah: Kul att du är med! Hoppas du diggar de andra flickvännernas inlägg också :-)!

    SvaraRadera
  5. Barskrapad var bra. Det är lite Michael Moore över henne... I en intervju på TV (tror det var Kobra) visade hon sig dessutom vara en riktigt cool tant :)

    SvaraRadera
  6. F = Anna-Karin. Vet inte varför jag blir "F" här... Saken får undersökas vid tillfälle

    SvaraRadera
  7. F - du får kolla dina google/bloggerprofil-inställningar... förmodligen finns svaret där någonstans
    /L :)

    SvaraRadera